"Η θέση μου είναι ότι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση πρέπει να διακριθεί σε δύο φάσεις: την πρώτη θα την αποτελεί το τετραετούς φοίτησης γυμνάσιο και τη δεύτερη το διετούς φοίτησης, κολεγιακού χαρακτήρα, λύκειο που πρέπει να οργανωθεί κατά τα πρότυπα του διεθνούς απολυτηρίου (International Baccalaureate - IB)"
Απίστευτο κι όμως αληθινό. Η θέση αυτή ανήκει στο Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, κύριο Βαγγέλη Βενιζέλο. Τον συνταγματολόγο, πανεπιστημιακό δάσκαλο και πολιτικό, που για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι, στη συντριπτική πλειοψηφία των θεμάτων της τριτοβάθμιας τουλάχιστον εκπαίδευσης είναι απόλυτα ταυτισμένος με το status quo.Ας μην κολλάμε όμως στα πρόσωπα, αλλά στις απόψεις που εκφράζουν. Με χαρά λοιπόν διαβάσαμε το σχετικό άρθρο στην εφημερίδα Τα Νέα και ομολογουμένως εκπλαγήκαμε.Λύκειο στα πρότυπα του IB.
Ναι συμφωνούμε. Τα ίδια λέμε εδώ και χρόνια σε φίλους, γνωστούς και συναδέλφους στις μεταξύ μας συζητήσεις για την παιδεία. Αυτό προτείναμε τις προάλλες κι από τη στήλη των σχολίων αυτού του blog.
Μην προσπαθούμε να ανακαλύψουμε την πυρίτιδα στο θέμα του Λυκείου. Μην ασχολούμαστε συνέχεια με το εξεταστικό. Μη φορτώσουμε τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με ένα ακόμα προπαρασκευαστικό, αλλά επί της ουσίας καταστροφικό, έτος σπουδών.Μην κάνουμε sui generis πειραματισμούς με το Λύκειο μόνο και μόνο για να ικανοποιήσουμε την ακαδημαϊκή μας ματαιοδοξία και διαστροφή.Υπάρχουν πρότυπα μοντέλα οργάνωσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ένα εκ των οποίων είναι και το διεθνές απολυτήριο, το γνωστό ΙΒ. Μάλιστα δεν είναι καθόλου παράτολομο να πει κανείς ότι ίσως είναι και το καλύτερο στον πλανήτη αυτή τη στιγμή.Πώς φανταζόμαστε να λειτουργήσει στην Ελληνική περίπτωση;
Μετά την τετραετή φοίτηση στο γυμνάσιο, ο μαθητής εισάγεται στο νέο διετές Λύκειο. Εκεί καλείται να διαλέξει ένα μάθημα από 6 υποχρεωτικά επιστημονικά πεδία. Καλείται ουσιαστικά να διαλέξει 1) μία μητρική γλώσσα, 2) ένα επίπεδο δυσκολίας μαθηματικών, 3) μία κοινωνική επιστήμη, 4) μία θετική επιστήμη, 5) μία ξένη γλώσσα, 6) μία ελεύθερη επιλογή απ' οποιοδήποτε επιστημονικό πεδίο ή τέχνη επιθυμεί, για παράδειγμα από κουζινική και καλλιτεχνικά μέχρι θρησκευτικά.Ανάλογα με την κατεύθυνση που θέλει να ακολουθήσει αργότερα στο πανεπιστήμιο ή ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του, ο μαθητής θα επιλέγει τρία μαθήματα σε προχωρημένο επίπεδο δυσκολίας και 3 σε μεσαίο επίπεδο δυσκολίας.
Ταυτόχρονα μία ώρα τη βδομάδα θα υποχρεούται, άνευ εξετάσεων και με μόνη υποχρέωση την παράδοση μιας σύντομης γραπτής εργασίας στο τέλος της διετίας, να παρακολουθεί μάθημα θεωρίας της γνώσης κι επιστημολογίας. Ο βαθμός θα προσμετράται στον τελικό βαθμό του απολυτηρίου.Παράλληλα με το ακαδημαϊκό πρόγραμμα σπουδών και μέσα στη διετία, ο μαθητής θα είναι υποχρεωμένος να συμπληρώσει 150 ώρες κοινωνικής προσφοράς και εθελοντικής δραστηριότητας, η οποία θα πιστοποιείται από τον φορέα στον οποίο αυτή εκτελείται.
Η διδακτική φιλοσοφία αλλάζει και χρησιμοποιείται πλέον το πολλαπλό βιβλίο ύστερα από επιλογή του καθηγητή. Οι καθηγητές υποχρεούνται σε μία μετεκπαίδευση και ενημέρωση το χρόνο με αντικείμενο τις εξελίξεις της επιστήμης την οποία διδάσκουν, προσαρμοσμένης στις ανάγκες και το ακαδημαϊκό πρόγραμμα του νέου Λυκείου. Τα έξοδα συμμετοχής καλύπονται από το κράτος και υπάρχει και μια μικρή αποζημίωση.
Στις αρχές του δεύτερου έτους σπουδών, οι μαθητές καταθέτουν μηχανογραφημένες αιτήσεις με βιογραφικό σε ειδική Ανεξάρτητη Αρχή Εισόδου στο Πανεπιστήμιο για τα πανεπιστήμια στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν, όπως αυτή που πρότεινε να δημιουργηθεί ο πρύτανης του ΕΚΠΑ κύριος Μπαμπινιώτης. Τα πανεπιστήμια βάσει βαθμολογίας κάνουν προσφορά σε αριθμό μαθητών που θα επιθυμούσαν να εντάξουν στο φοιτητικό τους δυναμικό.Στο τέλος της διετίας ο μαθητής δίνει Πανελλήνιες Εξετάσεις στα μαθήματα που έχει επιλέξει.
Ο τελικός βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου διαμορφώνεται κατά 80% από το γραπτό διαγωνισμό και κατά 20% από τις εργασίες, οι οποίες σημειωτέον βαθμολογούνται και από δεύτερο εξωτερικό εξεταστή.Εάν ο μαθητής ισοσκελίσει την προσφορά του πανεπιστημίου, πόσο μάλλον αν την υπερκαλύψει, είναι αυτοδίκαια μέλος του ΑΕΙ όπου έχει δηλώσει ότι θέλει να πάει.
Το νέο Λύκειο αξιολογείται. Οι μαθητές αξιολογούν τους καθηγητές και οι καθηγητές αξιoλογούνται από Ανεξάρτητη Αρχή Αξιολόγησης.Το νέο λύκειο έχει αναβαθμισμένες ποιοτικά υλικές υποδομές πράγμα για το οποίο στην περίπτωση του δημόσιο σχολείου οφείλει να μεριμνήσει το κράτος.
Με την άποψη αυτή για Λύκειο στα πρότυπα του I.B. πιστεύουμε ότι θα συμφωνούσε και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, κύριος Παπανδρέου. Αυτός ήταν άλλωστε ο πρώτος που οραματίστηκε αυτό το είδος λυκείου στα μέσα της δεκαετίας του '90 κι αυτός ήταν που σαν υπουργός παιδείας αναγνώρισε το ΙΒ ως ισότιμο με τα ελληνικά λύκεια σχολείο, εν μέσω κραυγών κι αλαλαγμών από πλευράς κάφρων κλειδοκρατόρων της ελληνικής παιδείας.
Θα ήταν ευχής έργο το σύνολο του ΠΑΣΟΚ να υιοθετήσει την πρόταση για λύκειο στα πρότυπα του IB. Ακόμα καλύτερα θα ήταν να την υιοθετήσει ο νέος υπουργός παιδείας, κύριος Αρης Σπηλιωτόπουλος. Να αποδείξει ότι στον πολιτικό διάλογο δεν κυριαρχεί ο μονόλογος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Μοιράσου τις σκέψεις σου, μαζί μας.